Selasa, 7 Ogos 2012

Ayam Percik, Who Would Be Able to Deny it?

Assalamualaikum!

Hari Ahad lepas mak eden buat ayam to the percik, AYAM PERCIK yaww. Sape tak makan ayam percik memang undeniably rustic & satu kerugian besar kepada diri sendiri, tau? Sebab ayam percik saaaaaaaaaangat sedap sehinggat menjilat jari. *eh tuh KFC,aha*

Sekarang musim musim bulan Ramadhan neh mesti ramai orang jual ayam percik kan? Tak payah susah susah, buat ke sendiri, bukan payah nau pon. So, hari neh jom kite belajar buat ayam percik, yaayyy!
Nak buat ape ape pon, kite mesilah ade bahan bahannye kan? Dah name nak buat ayam percik, mestilah kita perlukan ayam, ehey.

Ok, dah ade ayam kan? Sila kerat ayam tersebut kepada 4 bahagian, ala senang senang g kedai beli ayam, cakap je nak ayam yang dikerat 4. Simple? Bukan ape, kalau kerat 4, senang nanti nak bakar, kalau kecik sangat nanti asik nak tanggal je dari pemanggang tuh.

Lepas tuh, ayam tadi, silalah rebus dahulu dalam air, letak garam sket, gula sket. Jangan rebus lama sangat nanti isi ayam jadi hancur, tak sedap. Sedang sedang je, sebab nanti nak bakar lagi kan.

Ok part ayam dah siap. Sekarang nak buat kuah die lak.

Untuk kuah, ambik bawang dalam setengah Kg, bawang putih dalam 5 ulas, halia lebih kurang seinci & lada kering dalam seringgit camtuh, kisar sampai lumat dengan blender, aha. Mak aku cakap, bawang merah lebih sikit pon takpe, sedap sket. Bawang putih takleh banyak sangat.

Dah lumat bahan bahan yang kite blend tadi, kite bolehlah letak dalam kuali, masak dengan santan. Sukatan santan neh ikot selera la ye, kalau ikot mak aku 1Kg beliau guna, aha. Rosak diet aku selama 2 minggu makan pegaga je, tau. Jangan lupe letak garam & gula secukup rasa, then letak air asam jawa sikt, secukup rasa la. Masak sampai pekat ok.



Dah siap part kuah. Part membakar lak.

Untuk membakar ayam percik dengan sedap sekali, korang kena guna dapur arang. Sebab nanti korang nak cucur kuah percik tuh kat atas ayam tuh dari masa ke masa. Ulang beberape kali sampai kuah tuh melekat dengan ayam, ala nampak macam pekat pekat sikit tuh ok la kan.







Then, tadaaa! Siap pon!



Mak aku cakap, bukan susah pon nak buat ayam percik, cume langkah langkah die tuh agak agak leceh sikit la, bukan macam buat onde onde hari tuh. Aha. Nanti silalah cube resepi ayam percik mak saya neh~

Till then, dadaa!

4 ulasan:

awak memang comel vogue the vass sebab sudi komen entry kitee, muach! <3

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...