Selasa, 24 Julai 2012

Makanan Tradisi Kelantan yang Femes Emes di Bulan Ramadhan.

Assalamualaikum.


Neh Pabli Izzati, owh my bad, Kak Izzati sebab die tua setahun, ehehehey! Sambil sambil die scroll scroll blog aku tadi, die request entry baru, pasal makanan Kelantan plakk. Disebabkan aku pon tengah mood update blog, so here it is!

1. Akok


Bualn Ramadhan di Kelantan memang takleh dipisahkan dengan kuih akok neh. memang femes emes la kuih neh. Kalau bulan bulan biasa, memang jarang jumpa kuih neh, kalau bulan Ramdhan memang berkeliaran, merata rata orang jual kuih neh. Kuih neh die guna acuan sama macam buat kuih bahulu tuh, tapi ingredients die lain la. Makin banyak telur, makin sedaaaap rasa die tau, takyah gigit banyak banyak, terus telan je, tehee.

2.Ayam Percik


Ayam percik pon akan mula femes emes start bulan puasa la. Tapi aku tak pernah makan ayam percik yang sesedap mak aku buat. Mungkin sebab yang orang jual kan, die nak buat dengan cepat, sebab tuh die punya gravy tuh tak lekat sangat kat ayam tuh, so tak rasa sangat kuahnye tuh.

3. Ketupat Sotong


Yang neh tak dapat dinafikan lagi sangat la femes emes nye kat Kelantan, and jarang orang jual kalau bulan tak puasa. Banyak jual dalam bulan puasa je. Dalam sotong tuh ade pulut, & sotong tersebut dimasak dalam santan. Pergh!

4. Jala Mas


Neh lebih kurang macam roti jala, tapi die manis & die deep fried, and sangat manis. Menjuarai carta kuih paling manis kat Kelantan.

5. Set Nasi Kerabu Lengkap


Set lengkap tuh maksudnye, ade keropok, ade solok, ade bawang jeruk, ade telur masin, perggghhh! Memang sangat sedaaaaapp banyak kali. Tapi portion setiap ingredient sebelum gaul tuh pon memberi effect nasi kerabu tuh akan sedap tak.


6. Lompat Tikam


Lompat tikam neh sampai sekarang aku tak tau ingredient acano hah. Aku pn dah lama tak makan kuih neh. Hehe.

7. Bubur Pulut Hitam


Bubur neh femes la kat Kelantan, tapi aku takleh la nak makan, tak tau nape. Neh feveret kakak aku jugak neh.

8. Butir Nako


Kalau orang negeri lain sebut, kuih Badak berendam katenye. Nako tuh dalam bahasa kelantannye adalah Nangka, agaggaa. Yang hijau hijau tuh buat dengan debu beras ke debu pulut, tak pasti dah, hehe. Yang puti tuh opkos la santan.

9. Buah Tanjung


Neh la buah manjumg. Kuih paling manis, selepas kuih jala mas.

10. Piana


Neh lebih kurang macam akok la rasa die, tapi saiz die besar, bentuk bunga. & ingredient die pon aku tak tau sebab aku tak suka yang neh, aku suka akok lagi, teheee.

Hah, amik. Kalau korang perasan, makanan kat Kelantan dalam bulan puasa memang banyak yang manis manis,*macam aku la manis jugak* sebab gula kat kelantan murah, wakakaka. Tipu je. Aku pon tak tau nape tapi memang macam tuh. Kalau bulan tak puasa, korang takkan jumpanye orang jual makanan makanan yang manis caneh ha.

Owh btw, gambar sume sumber google! Ahakz!

Till then, dadaa!

8 ulasan:

  1. : tak berapa reti nak makan sbb suwit-suwit lah kueh klantan. hee ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehe, kite pon xmkn sangat, tehee tulis je pndai :))

      Padam
  2. sedapnya lompat tikam tu..

    BalasPadam
  3. banyaknya yang tak pernah jumpa lagi. pernah makan ayam percik, bubur pulut hitam, and piana tu je. :p

    BalasPadam
  4. Orang Kelantan kat sini, memang untuk pemanis mulut akok dengan lompat tikam la yang best. Tapi tak tahu pulak akok yang besar tu namanya piana, so dapatla info baru lepas baca entry ni ^__^

    BalasPadam
    Balasan
    1. haha, kite pon kwn y bgtau :))

      Padam

awak memang comel vogue the vass sebab sudi komen entry kitee, muach! <3

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...